Zoeken

dinsdag 6 september 2011

de tweede dag

Ik begin nu echt heel moe te worden. Dat, en dat er bijna geen fietsen zijn, zijn zo'n beetje de enige nadelen tot nu toe!
Vandaag was weer een lange dag. Die begon met Histoire Geo, waar ik niks van begreep.
Daarna werd Math vervangen door Physique et Chimie (ik had mijn huiswerk beter gedaan dan de meeste klasgenootjes, maar het was dan ook niet zo moeilijk).
Daarna had ik engels, gemixt met een paar andere 'seconde' klassen.
Naast me zat Lucie een meisje uit mijn klas. Ze vroeg me of ik beter Engels sprak dan Frans (waar ik natuurlijk ja op zei), en vertelde me dat ze sinds vijf jaar in Parthenay woont, maar dat ze daarvoor in Engeland woonde!
Samen hielpen we de Franse kinderen tijdens de Engelse les. Een meisje dat naast me zat vroeg me wat "Ennuyeux" in het Engels is, maar ik begreep haar niet en vroeg Lucie of ze het wilde vertalen. "Oh, 'boring', that's 'boring'!" zei Lucie meteen, waarna ik weer vroeg wat Boring dan in het Frans was. Ennuyeux dus.
Het volgende uur, de laatste voor de lunch, en het uur na de lunch zijn 'Accom. Pers.' Lucie legt me uit dat we vrij hebben, sommige weken hebben we wel les maar ze weet niet hoe ze uit moet leggen wat dat dan is, we zullen zien. Ik ga met Lucie, twee vriendinnen van haar (Charlotte en eentje waarvan ik de naam ben vergeten) een een vriend van hun mee naar de Hyper U, de supermarkt, om een cadeautje te kopen voor een jarige vriendin. Voor de supermarkt treffen we nog vier jongens en vier meisjes waar we het tweede vrije uur mee door brengen.
Na dat uur hebben we SES (een E spreken ze uit als: eu): Science Économique et Sociale. Lucie zegt les te hebben in cent-dix-sept (117), en op mijn rooster staat 113, dus gaan we allebei naar een ander lokaal. Hoe de fransen het voor elkaar krijgen om in álle roosters fouten te krijgen weet ik ook niet, maar ik beland in een wiskunde lokaal met 'première' leerlingen. Toch maar naar lokaal 117 waar Lucie en de rest van SES 3 (een mix van Seconde 2, mijn klas, seconde 3, 4 en 5) les heeft. Ik ben nog net niet te laat.
Ook hier zit de 'presentielijst' vol met fouten. Zo sta ik niet op de lijst, maar ik mag ik wel blijven net als twee andere jongens en meisjes, moeten drie andere meisjes die niet op de lijst staan wél weg en komen er twee nieuwe leerlingen bij die ergens verkeerd zaten.
De les zelf is gelukkig wel heel makkelijk, want de aantekeningen worden letterlijk overgenomen van het bord, of langzaam gedicteerd. Mee-kijkend bij mijn buurvrouw Marie kan ik alles mee schrijven. Een stuk fijner dan de Histoire Geo les waar de leraar een heel verhaal houd en jij zelf de interresante feiten eruit moet halen en tijdslijnen moet tekenen, iets wat voor mij (bijna) onmogelijk is.
Na SES heb ik nog een les LS (Litérature et Société). We vullen voor de zoveelste keer (bij elke les vragen ze het op nieuw, blijkbaar hebben ze nog nooit van een kopieër apparaat gehoord) een papiertje in met naam, adres, telefoonnummer, gezinssituatie, hobby's, favoriete vakken, minst favorite vakken, leuke boeken etc etc. Daarna krijgen we een briefje met een gedicht waar me met vier kleuren markers dingen in aan moeten strepen. Ik zit naast Tania, een meisje dat sinds zes maanden in Frankrijk woont en uit Ierland komt, ik had al met haar kennis gemaakt tijden Sèction Europeenne. Ze is hier definitief heen verhuisd. Tania helpt me bij het gedicht als ik de opdrachten niet begrijpt en verzekerd me ervan dat ik altijd naar haar toe kan komen als er iets is.
Na school komt Juliette me weer op halen en omdat ik geen huiswerk heb ga ik met haar en 'maman' mee om voor haar een nieuwe bril uit te zoeken. We stappen in de auto en rijden in een soort kring om Parthenay heen om vervolgens uit te stappen bij het winkel straatje twee minuten lopen van huis. Ze doen hier alles met de auto...
Juliette kiest een zwarte bril, én, omdat ze veranderig wil en ik en maman haar ervan overtuigen dat het leuk is, een knal rode. Hij staat echt heel leuk, op haar donkere huid, maar ze lijkt er zelf nog niet zo zeker van.
Net hebben we vis met rijst gegeten en nu val ik bijna om van de slaap.
Morgen heb ik gelukkig na de lunch vrij, dan kan ik even uitrusten.
Ik heb nog veel meer te vertellen, en ik ben zoveel dingen vergeten op te schrijven, maar ik maak te veel mee om te onthouden!
Mijn frans gaat wel steeds beter, maar nog steeds eigenlijk alleen het luisteren. Praten gaat nog net zo gebrekkig als eerst. Maar ja, dat ik het beter kan verstaan is al tenminste iets!

Bisous! Bo
ps. De schoolbel is hier een muziekje van mozart! Echt heel idioot!

1 opmerking:

  1. hahhaha, bo ik vind je verhaaltjes zo leuk!! Wist je dat je een link hebt van de site van meisjes A1 naar je blog? XXX

    BeantwoordenVerwijderen