Zoeken

zondag 4 september 2011

De coutantjes


Gisteren ben ik aangekomen op station Poitiers.
Toen ik met koffers en al de trein uitrolde stonden zusje Juliette, zus Alicia en ouders me op te wachten met een "Bienvenue Bo-Shan" bord! Heel lief.

Eerst iedereen zoenen (2 x) en dan meteen op de foto. Ik was een beetje overdonderd en ontzeeettend moe dus ik was niet heel spraakzaam maar dat leek de coutantjes niet veel uit te maken. Ze babbelden honderd uit!
We gingen even naar Poitiers omdat Alici iets moest kopen geloof ik, maar ik begreep het niet helemaal. Inparkeren in de garage deed niet de moeder alleen (die achter het stuur zat), maar de hele familie deed mee! Geschreeuw, geroep, gelach. Wat een drukte! Haha.
We liepen een stukje Poitiers in om Alicia weer op te halen. Poitiers is werkelijk prachtig! Het voelde precies als vakantie haha, de straatjes zijn soms wel heel steil, gek idee, dat ik nu in de heuvels woon.
(Zo ook bij het huis, een achterom straatje komt op gelijke hoogte van de tweede verdieping van het huis uit, terwijl het maar een paar meter lang is, zo steil).
Toen we aankwamen ging ik schoolspullen kopen met Juliette en 'maman'.
Nou, dat was me een belevenis!
Want hoewel ik vaak genoeg in de hyper supermarkten in Frankrijk ben geweest, leek deze Hyper U nóg groter dan de rest. Zelfs Juliette, die hier haar hele leven al woont, raakte bijna verdwaald haha! Ze konden niet geloven dat in een 'grote' stad als Amsterdam geen supermarkten als deze zijn.
Het is niet zomaar even een pen pakken maar het gaat zo:
Eerst kiezen tussen een vulpen of balpen. Dan een merk kiezen dat je lekker vindt schrijven (een pennenmerk!). Vervolgens moet je soorten ruitjes, papier, etuis, kleuren, pennen, potloden, typ-ex (100 soorten), scharen, linialen in alle soorten vormen en kleuren uitkiezen!
Je moet echt voor elk ding eerst een heel schap bekijken. Dat is daar heel normaal want 90% van je leven is school (denk ik). Dus het is belangrijk dat je de goede spullen heb (denk ik). Haha. Toen ik ze vertelde dat je in nederland alleen met een pen naar school gaat, en als je die kwijt bent er gewoon een van iemand anders pakt, waren ze heel verbaasd.
Er is ook van alles verplicht op school, zoals een rode pen bij je hebben!
En een katoenen blouse bij 'chimie'.
Nu ga ik maar eens vragen of ik kan helpen met aardappels schillen :)

xxxxxxx Bo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten