Zoeken

zaterdag 1 oktober 2011

Relstad Parthenay

Hoog tijd voor de nieuwste updates.
Afgelopen week gebeurde er een hoop in Parthenay, misschien wel meer dan in Amsterdam.
Om te beginnen was er dinsdag de leraren staking. We hadden alleen het eerste uur en de laatste twee, wat betekende dat ik van 9h tot half 3 vrij had.
Lucie besloot me de hotspots van Parthenay te laten zien, maar moest eerst nodig de was doen dus ging ik even met haar mee naar huis.
Daar ontmoette ik haar Britse stiefvader, geweldig, dat Engels. Het leek bijna alsof hij het expres deed, dat über Britse accent. Lucie heeft een heel mooi huis, vlakbij het station (dat allang geen station meer is, hoorde ik toen van haar. Parthenay heeft helemaal geen station meer!).
Nadat ze de was had gedaan, ik foto's had gemaakt van het uitzicht vanuit haar kamer (prachtig franse stations straat met van die rechte rijen vierkante bomen), haar 10 seizoenenbox van FRIENDS (!!!) had gezien en twee paar hollandse klompjes had ontdekt(haar vader, die nu in Engeland woont heeft in Nederland gewoond) liet ze me de bioscoop zien. Ik bleek er al geweest te zijn toen we met het basketbalteam van Juliet verzamelde voor een uit-wedstrijd, maar toen had ik niet gezien dat het een bioscoop was hahaha. Tot 18 jaar betaal je hier 3,20 voor de film (en 5 euro voor 3D, want dat hebben ze sinds kort haha)! De bioscoop heeft maarliefst twee zalen, waar ze heel trots op zijn, en draait zelfs af en toe een engelse film zónder voice-over.
Daarna liet ze me een mooie uitzichtplek zien waar we na drie secoden zo snel als we konden weg renden omdat het volgens Lucie de hangplek voor de drugsverslaafden van Parthenay is, en nu stond er ook eentje die tegen de lucht stond te praten...
Om twaalf uur hadden we afgesproken met twee andere meisjes van school bij 'La Mie Caline', dé bakker van het dorp. De american coockies, waar de scholieren hier verslaafd aan zijn, zijn twee keer zo groot als die van de Coffee Company (en vierkant!). Heerlijk! Daar hebben we geluncht met een sandwich bijna zo lang als een heel stokbrood en een american coockie evidemment.
Daarna hebben we de twee leuke kledingwinkels van Parthenay grondig doorzocht en zijn we terug gegaan naar school waar de jongens op het plein rugby speelden en de meisjes onder de bomen in de schaduw lagen.
De leraren mogen best vaker staken.

Vrijdag was het de beurt aan de leerlingen om actie te ondernemen. Halverwege het eerste uur kregen we te horen dat er een "Blocus" (=blocking) plaats zou vinden.
Leerlingen van het tweede Lycee in Parthenay (een lycee met meer praktijk lessen ofzo) zouden onze school gaan 'blocken', wij moesten daarom voor tienen het gebouw uit zodat ze ons niet zouden opsluiten. Ze deden dat als actie tegen Sarkozy die een maand van hun zomervakantie af wil halen.
Helaas bleek dat deze Blocus enkel twee dagen geleden was opgezet, en dat er dus maar ongeveer zestig mensen meededen, helemaal niks dus. Volgens mij klasgenootjes komen bij een goed georganiseerde Blocus soms wel honderden leerlingen opdagen en nemen ze de hele school in bezit!
Bij deze blocus kwam het erop neer dat leerlingen van beide scholen met elkaar in het zonnetje voor de school gingen zitten, en dat wij alsnog naar onze les moesten (wat de helft van de klas alsnog niet deed).
Toen ik die middag thuis kwam hoorde ik van Juliette dat er bij haar ook van alles was gebeurd. Ook op haar school, een college, was een Blocus maar die was helemaal in duigen gevallen toen de bibliotheek en een klaslokaal van haar basisschool, een paar honderd meter verderop, in vlammen op was gegaan! Ze hadden eerder vrij gekregen en hadden op veilige afstand de oranje vlammen vastgelegd met mobieltjes en camera's, de Blocus was al helemaal vergeten.


Net heb ik 'hollandse griesmeelpudding' gemaakt voor de YFU reunie in Nantes morgen! Alle yfu'ers die een jaar in frankrijk zijn hebben zondag een reunie in hun regio. Mijn regio bestaat uit ongeveer twintig kinderen die allemaal komen met hun gastouders en broertjes/zusjes. Iedereen moest een toetjes maken uit zijn eigen land, ik dus griesmeelpudding. Ik hoop dat ie te eten is want het ging allemaal niet zo perfect...
Ik heb heeeel erg veel zin in de reunie want de mensen die ik in Parijs heb leren kennen voelen als vrienden die ik al heel lang ken! Echt heel erg leuk!
Met Luisa uit Berlijn heb ik afgesproken dat ik haar na dit jaar in Berlijn kom opzoeken, en zij komt naar Amsterdam. Met Orsy uit Hongarije heb ik afgesproken dat ik haar in Frankrijk op kom zoeken, zij woont in Bretagne in een huis boven het strand dat uit kijkt over de zee, en ze heef een eigen zwembad (:, wil ik best heen haha!

Volgende week zal ik wel schrijven over de reunie, en... over mijn eerste tennistraining die ik maandag heb! Ik zit in een groepje met drie andere meisjes en een jongen. De jongen en één van de meisjes ken ik al van school, ze zijn heel aardig. Sommigen van de meisjes tennissen wel al 4 jaar (!!), en ik heb nog nooit getennist... Maarja, we zullen zien. Haha

XXX- Bo

ps. wisten jullie dat je hier al scooter mag rijden vanaf 14 jaar? Op school komen allemaal van die hele kleine jongetjes op scooters aangescheurd!
pps. Ze schrijven hier inderdaad alleen op ruitjespapier! Ik heb hier nog niet één keer lijntjes gezien!
pps. Eergisteren kreeg er iemand straf omdat hij zijn boek voor biologie niet bij zich had...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten