Zoeken

dinsdag 8 november 2011

Feest


Zoals jullie natuurlijk allemaal weten ben ik afgelopen zaterdag (eindelijk!) zestien geworden. En zoals ik al had verteld werd er een groot feest met maar liefst 170 mensen gegeven voor Alicia, Florian, Daniel en ook een beetje voor mij. Er was namelijk een diavoorstelling met foto's van de jarigen erin, en ik zat daar dus ook in, zodat alle 170 gasten eens even konden zien we er wel niet écht jarig was. Wat ik totaal niet verwacht had was dat een paar mensen zelfs een cadeautje voor me hadden meegenomen! Dat vond ik echt heel lief aangezien ik die mensen helemaal niet ken. Juliette en Alicia hadden ook twee hele leuke cadeautjes voor me: een frans stripboek (Lou!) dat ik ook in het nederlands thuis bleek te hebben! En een Nutella receptenboek met 30 recepten (in het frans natuurlijk) bereid met Nutella, een beter cadeau voor mij kan je niet bedenken haha.
Het feest betrof drie dagen lange voorbereingen (maar er werd niet zelf voor alle 170 gasten gekookt natuurlijk, alleen als voorgerechtje een spekjes/kaas-cake, de rest werd door de catering gedaan).
Het feest vond plaats in een zaaltje zo'n vijftien minuten buiten parthenay, waar Michou en Daniel tientallen keren naar op en neer reden om alles tiptop in orde te krijgen. Op de grote dag zelf sliep ik eerst lekker uit, waarna ik tientallen gemisten oproepen had van mijn wanhopige lieve ouders die zo graag hun zestienjarige dochter aan de lijn wilden.
Toen ik ze wilde terug bellen namen ze niet op want, zo hoorde ik later, ze stonden de B1 uit te lachen bij hun wedstrijd tegen de B2 (even voor de duidelijkheid: hockey!), en ze waren Mulan natuurlijk aan het aanmoedigen die wél won.
Gelukkig had ik ze evenlater toch nog aan de telefoon, toen ik net een vreselijk lief filmpje van Dana en Mila aan het bekijken was dat ze via facebook naar me gestuurd hadden.
Tegen het einde van de middag reed Alicia mij en Juliette naar de feestzaal om de even een kijkje te nemen en een beetje te helpen met voorbereiden. Daar kwam ook Juliette's vriendinntje Gabrielle (uit Tours) met haar ouders aan (beide familie's kennen elkaar al heeel lang).
Even later gingen ik, Acicia, Juliette en Gabrielle terug om ons om te kleden en klaar te maken (en ik moet mijn kamer leeg halen aangezien Florian met vijf vrienden uit Toulouse was gekomen en op mijn kamer zou slapen).
Het was heel gezellig om met Gabrielle het haar van Juliette te doen en we hadden heel veel lol (en stress omdat ik niet wist wat ik aan moest doen terwijl Juliette al een week van tevoren een jurkje had gekocht!).
Uiteindelijk waren we net op tijd klaar om voor de eerste gasten terug op het nog onbegonnen feest te zijn (Florian arriveerde pas toen alle 170 gasten al lang en breed gearriveerd waren!).
De eerste drie keer dat de diavoorstelling werd afgespeeld schaamde ik me dood voor alle vreselijke peuter- en niet-peuter foto's maar nadat iedereen mij, maar ook de andere feestvarkens een paar keer had uitgelachen viel ik met Gabrielle op de voorgerechtjes aan (het was inmiddels al zeker tien uur geweest en het echte eten was niet in zicht).
Nadat Gabrielle en ik met Juliette's vriendinnetje (en tevens dochter van vrienden-van-ouders) Cloé en de zus van Cloé: Manon (die op mijn school bleek te zitten en mij al kende, ik haar alleen niet) een paar uur hadden zitten kletsen (en Juliette af en toe ook langs kwam maar dan weer weg ging om alle 170 gasten te groetten) arriveerde het eten na twaalfen (Gabrielle en ik konden ons geluk niet op).
Na het eten en tijdens het eten werden er speeches gehouden en toneelstukjes met zang en dans opgevoerd, ook was er een héle vette HipHop dansvoorstelling voor Alicia en Florian, ging een vriend van Florian beatboxen en hadden vriendinnen van Alicia een clip van de Spicegirls in de kinderspeeltuin van het Parthanay'se park opgenomen (arme opa's en oma's -veel opa's en oma's- die al deze "shows-met-veel-decibellen" moesten doorstaan).
Daarna werd het eten langzaam aan weg gevoerd en verschenen de enorme bladerdeeg-met-appelschijfjes-taarten: ik en de familie coutant op de foto voor zeker vijftig camera's. En daarna dansen.
De vrienden van Alicia keken iets te diep in het glaasje, de tikkeltje-teveel-alto vrienden van Florian waren nergens meer te bekennen evenals hun hond waar Alicia doodsbang voor was en de minder-goede-vrienden en jonge stellen met baby's vertrokken een voor een.
Tegen half 6 kon Juliette haar ogen niet meer open houden (er waren slaapzakken mee genomen voor ons maar om te een of andere reden konden we nergens slapen) en dus besloot Gabrielle om -ookal liepen wij nog vrolijk rond- om haar moeder te vragen ons naar huis te brengen.
De volgende dag kwamen Gabrielle en Juliette me wakker maken: Florians vrienden moesten nu toch echt in de auto stappen en dus moesten ze hun bagage uit mijn kamer halen (waar ik uiteindelijk toch had geslapen omdat Florian's vrienden in de zaal -of niet- hadden geslapen). Hoe laat was het dan wel niet? 3 Uur.

Het was echt een geweldig feest en ik had het niet willen missen!

XX BO

Geen opmerkingen:

Een reactie posten