Zoeken

maandag 11 juni 2012

Puy du Fou

Zaterdagochtend kwam Luisa (uit Berlijn, nu tussen Rennes en Nantes) aan in Parthenay voor een weekendje onder uitwisseligsstudenten (Debbie uit Mexico -nu in Niort- kwam 's avonds).
Ik had tien minuten om me aan te kleden en naar het station te rennen waar haar bus aankwam want mijn wekker was niet af gegaan en de avond er voor aten we bij vrienden (op zijn frans: 21u aperitief, 00u beginnen met eten, 4u 's ochtends naar huis).
Allebei doodop hebben we de hele middag staan bakken: nutella milkshakes, peren-kruimel prut met nutella, oreo cheesecake en grapefruit met gesmolten haribo aardbeien (vraag me niet hoe we daar op kwamen).
Toen Debbie 's avonds aankwam konden we alleen maar op de bank een film kijken, zonder te bewegen.
Ik heb haar niet eens Parthenay laten zien (doen we vandaag).
De volgende dag moesten we vroeg weg want we hadden een dagje Puy du Fou met mijn gastouders en Juliette op de planning staan. Het Puy du Fou is een thema-park met als de thema de geschiedenis, en aangezien ik noch pretpark-type noch geschiedenis fan ben had ik zo mijn twijfels.
Het Put du Fou is een van de grootsten van Europa en heeft de prijs beste park van de wereld gewonnen.
Het park bestaat vooral uit spektakels: voorstellingen met stunts en kostuums.
Wij hebben dat ook van voorstelling naar voorstelling gehold en ik moet toegeven dat het echt wel leuk was. En ik raad het zeker meer aan dan het Futuroscope.
De eerste voorstelling was in een énorm theater (overdekt, gelukkig want het regende zoals alleen een Zuid-Franse zomerbui kan zijn, ongelovelijk hard). Het begon met iemand in een overwelgdigend kostuum, vervolgens een spektakel van versierde mensen, acts, paarden, licht, bewegende decors, het podium dat onder water liep en dansers uit alle windstreken.
Vervolgens met regenponcho's en paraplu's door naar de volgende voorstelling: stunts met paarden, vuur op een kasteel, het kasteel die vervolgens in de grond verdween waarna een tweede wereld tevoorschijn kwam met nog meer vuur en een kudde schapen.
De derde voorstelling was er een over de vikingen, vrij spectaculair: een schip dat van achter de toeschouwers een heuvel afreed het water in, mensen die uit het water kwamen, een geheel schip dat in het water verdween met mensen en al en een toren die omviel terwijl het huizen in de fik stak.
Vervolgens was er een voorstelling met honderden soorten exotische vogels die vlak naast het publiek neer streken en vervazingwekkend goed getraint waren (want ze hadden makkelijk mijn hoofd eraf kunnen happen in plaats van stukken vlees naar een luchtballon te brengen. Al stonden er wel een paar sterke mannen in de buurt).
Ten slotte was er nog een voorstelling met de romijnen in een nagebouwd Colosseum, inclusief leeuwen, tijgers, struisvogels, gladiatoren, een hyiëna, ganzen en echte romeinse race-wagens met paarden (en nog veel meer).

Ik was totaal uitgeput aan het einde van de dag maar het was helemaal waard en ik ben zowaar een beetje meer geïnterreseerd geraakt in de geschiedenis en in vieze vogels.

Liefs,
Bo

Ps. Voor degenen die geïnteresseert zijn: ze hebben koptelefoons met nederlandse vertaling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten