Zoeken

vrijdag 24 februari 2012

Vakantie!

Eindelijk vakantie. Ik zat er al weken op te wachten want die schooldagen van 8 tot half 6, waarvan ik zeker 15% uit het raam kijk, 20% poppetjes teken, 15% de leraren verbeter -in mijn hoofd- (franse lerares verkopen zó veel onzin), 15% aan eten en het einde van de dag denk, 15% spelletjes speel op de rekenmachine van een mega-nerd uit mijn klas en 20% mee doe met de les, ik had er echt genoeg van. Ik probeerde niet zo erg aan die gedachte toe te geven (onbewust bescherm je jezelf tegen een mentale instorting -mag ik even een klein beetje overdrijven?- door te doen alsof het allemaal wel mee valt), maar nu het dan eindelijk vakantie is durf ik toe te geven dat ik hevig naar een SE'tje wiskunde toe verlang. Dan hoef ik me iniedergeval niet bezig te houden met het verlies van hersencellen (ja, dit word weer zo'n kritiekblog).
Ik ben er nog steeds niet over uit wat nou precies het probleem is hier op school, maar dát er een probleem is is zeker.
En ik begin me zo langzamerhand een beetje zorgen te maken want als ze zo door blijven gaan in Frankrijk, zal het niet lang duren tot de straatkindjes uit China beter opgeleid zijn dan hier. Vandaag bijvoorbeeld tijdens ECJS (ben er nog steeds niet over uit wat dat voor vak is), hadden we een debat over kinderarbeid. We hebben er vier maanden aan gewerkt en de enige conclusie die we hebben getrokken is... Nou niks eigenlijk. We hebben tenslotte gedebatteerd tegen mensen die het met ons eens waren, dus dan kom je niet ver. Aangezien we natuurlijk allemaal tegen kinderarbeid waren, en de leraar had bedacht niemand "voor" te laten zijn, moesten we dan maar argumenten "uitwisselen".
'Nou gewoon,' begon het eerste groepje. Gewoon wat? Vroeg de leraar. 'Kinderarbeid is slecht, weetjewel.' Ja dat wist 'ie wel. Een paar voorbeelden? 'Prostitutie, mijnen, kleren maken.' Heel goed, hadden ze goed gedaan. Nu het andere groepje, wij dus.
Aangezien Lucie meteen het woord nam, en ik met mijn ogen dicht half in de zon stond (Zon! Na al die dagen onder nul! Daar moest ik even van genieten hoor), miste ik onze eerste argumenten, maar dat gaf niet want zelfs een baby kon dit gespreks-tempo bij houden.
Vervolgens mocht de klas argumenten inbrengen. Een meisje, die dacht een beetje pit in het debat te brengen, stak enthousiast haar vinger op. 'Ik ben vóór kinderarbeid! Iemand moet tenslotte onze kleren voor een lage prijs maken, anders vind ik het veel te duur.' De klas staarde haar met grote ogen aan, was ze nou serieus? Nee natuurlijk niet. 'Er moet toch iemand zeggen dat hij vóór is?! Anders zitten we hier maar niks te doen!' Ja nou, daar had ze wel gelijk in. Niet iedereen snapte dat, dus nadat we daar tien minuten over discuseerden kwamen we dan eindelijk bij de conclusie van het debat. Een jongen had de taak gekregen om alle argumenten te noteren, hij had ijverig twee a4-tjes volg gepend (vraag me niet hoe! Ik had niet eens twee zinnen kunnen maken). Hij herhaalde wat stompzinnige dingen zoals "kinderarbeid komt in de hele wereld voor" en nog een paar zeer interresante weetjes -terwijl ik lekker van het lentezonnetje genoot- tot we eindelijk mochten gaan zitten om tot het volgende debat -de nieuwe rookwet- over te gaan.
4 maanden van het vak ECJS afgesloten, nog 4 te gaan. Ik ben benieuwd naar ons volgende thema... Is het mogelijk om nog meer onzin te produceren? Ik zal het proberen, en over vier maanden doe ik verslag. Als ik dan tenminste nog hersencellen over heb...

Liefs,
Bo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten